[Interview] Ton Rozestraten (RTL): 'Samenwerking met Adfactor past volledig in onze sales-strategie'

  • Media
  • 22 sep 2017 @ 17:39
  • Link
  • Katja Brokke
    Katja Brokke

    redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • Online advertisingTelevisieZakelijk

RTL Nederland maakte onlangs bekend een meerderheidsbelang van 60 procent te nemen in Adfactor. Door het netwerk van Adfactor te combineren met onder andere RTL MCN krijgen adverteerders meer mogelijkheden voor op maat gemaakte campagnes. MarketingTribune spreekt met Ton Rozestraten, CCO van RTL. 'Dit versterkt onze native advertising.'

Hallo Ton. Waarom Adfactor?

De samenwerking met Adfactor past volledig in onze sales-strategie. Die strategie richt zich enerzijds op een autonome ontwikkeling van onze salespropositie. Anderzijds verrijken we ons aanbod in partnership met sterke lokale spelers. Adfactor heeft een dijk van een reputatie in digitale contentmarketing, met name native advertising, en een groot netwerk van kwalitatieve contentcreators en influencers.

Hoe is de samenwerking tot stand gekomen?

Onze investering is het logische vervolg op de nauwe samenwerking die we al met Adfactor hadden met betrekking tot Bright, het techplatform van RTL Z. Die connectie legde de basis voor de gesprekken over een investering. Dat onderwerp kwam een half jaar geleden voor het eerst aan bod. We zagen verdere synergie op het gebied van ambities, thema’s en influencers en dit leidde tot een intensiever partnership.

Hoe ziet dat meerderheidsbelang er in de praktijk uit?

Adfactor blijft zelfstandig opereren vanuit Den Haag, maar neemt een plek in binnen RTL Nederland. Door de krachten te bundelen, kunnen we gezamenlijk een beter voorstel voor onze relaties uitwerken. De samenwerking is per 1 oktober 2017 van kracht.

Wat heeft Adfactor wat RTL niet heeft? Hoe vullen jullie elkaar aan?

Adfactor is zeer sterk in native advertising en heeft een groot netwerk van kwalitatieve contentcreators en influencers. Onze RTL MCN is de grootste Nederlandse speler op YouTube op het gebied van influencermarketing. We vertegenwoordigen populaire contentcreators zoals Anna Nooshin en StukTV en we ontwikkelen eigen series en platformen, alleen of samen met adverteerders, zoals Concentrate en Fikkie TV. In totaal bereiken we ruim 5 miljoen subscribers en bijna 60 miljoen views per maand. Door die kracht te combineren met ons marktleiderschap in branded content, vergroten we ons bereik en bieden we adverteerders nog meer kansen om hun merk te laden bij specifieke doelgroepen in een kwalitatieve omgeving.

Wat betekent dit voor adverteerders?

Door de samenwerking versterken we allebei ons digital native-advertisingportfolio. Zo kunnen we adverteerders nog meer bereik en selectiviteit bieden, vooral in specifieke doelgroepen, zodat zij hun doelstellingen nog beter en sneller bereiken.

Kun je een voorbeeld geven hoe een campagne er nu uit kan zien door de samenwerking met Adfactor?

De gezamenlijke propositie biedt adverteerders en publishers meer crossmediale oplossingen en mogelijkheden op het gebied van video en data. Zo kunnen we bijvoorbeeld een sterk RTL-merk zoals Holland’s Next Top Model digitaal verrijken op het gebied van fashion en beauty met de titels van Adfactor.

Het gaat steeds meer om kwaliteit en minder om bereik alleen. Hoe zie jij de toekomst van contentmarketing/branded content?

We zien dat adverteerders steeds meer behoefte hebben om nog specifiekere doelgroepen te bereiken, via ieder device en op elk moment van de dag. Om die reden investeren we flink in video on demand, zowel nationaal als internationaal. Dit doen we via RTL XL, Videoland en RTL MCN.
Door het merk van een adverteerder op een relevante manier te integreren in een format, geven we lengte en inhoud aan de boodschap. Het massabereik van televisie blijft nodig voor naamsbekendheid, voorkeurspositie en top-of-mind awareness. Via die massaplatformen kun je je niche platformen verder aanjagen. Kwaliteit en bereik zijn dan ook allebei van belang. 

Lees ook: RTL Nederland neemt meerderheidsbelang in Adfactor

 

Katja Brokke

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken